Tuesday, July 04, 2006

Svår nerd varning

En god vän till mig har precis börjat en kurs i MS paketen. Vi hade lunch häromdagen och hon var full av sina nya kunskaper som hon absolut ville förmedla till mig. Jag lyssnade ju naturligvis gärna på allt hon hade och säga och försökte låta bli att komma med inlägg. Som ni tjejer vet, men kanse inte ni killar så pratar en tjej ibland (eller ganska ofta) bara för att prata av sig lite, och få medhåll. Killar däremot tror att varje mening uttalad är en outredd situation som absolut behöver en lösning, och den lösningen står han gärna till förfogande med! Det är faktiskt ganska störande för en tjej att tala med en kille som hela tiden kommer med lösningar till de problemen man diskuterar. Samtidigt så är jag säker på att det kan driva en kille till vansinne att diskutera sina problem med en tjej som "bara" sitter och nickar och kommer med uppmuntrande kommentarer, när allt han vill ha är ett förslag till lösning.

Jag som jobbar bara med män har lärt mig att ta den manliga versionen av samtal för norm, och måste därför passa mig lite när jag talar med mina tjej kompisar. Hursomhelst tillbaka till det jag egentligen skulle berätta. Hon satt alltså där och fullständigt bubblade av nya kunskaper. Hon vet ju förståss att jag jobbar som programerare, men jag är inte helt klar över om hon vet vad det innebär för mitt i en mening tittade hon alvarligt på mig och sa: "Och vet du vad? I VB har dom någonting som heter satser, där man bestämmer vad som är sant eller inte, dom heter "else", "if" och "but" satser. Det måste ju vara någonting du kan använda dig av".

Jag skäms lite över att säga det, men innan jag hade fått håll på mig själv hade jag skrattat upp kaffet genom näsan.

Men nu, i eftertankens kranka blekhet slår det mig att en "but" sats kanske inte hade varit helt fel, ganska använbar faktiskt. Tänk när man sitter där och inte är helt säker på vad det är för något man har, då kan en liten "but" i slutet vara bra. Eller istället för en nästlad if sats kan man ju ha en "but", vem vet. After all, Corba använder ju "MAYBE" <g>

3 comments:

Ms.Take said...

Ahahahahahahahaha. Nej, jag får kramp!
Sa du verkligen INGENTING?

Ms.Take said...

För övrigt... svår sär skrivning i din titel ;)

systeryster said...

ms.take Efter jag hade sprutat kaffe över hela bordet genom näsan var jag ju tvungen att säga något. Situationen lixom krävde att jag förklarde mig :)

Va då sär skriving? ;)