Wednesday, July 26, 2006

Söka jobb

Jag har sökt ett nytt jobb! Jag hatar att söka jobb. Allt som har med jobbsök hatar jag. Först måste man krysta ur sig en CV. Detta har jag gjort och detta har jag läst är ju inte så svårt kan man tycka, men beroende på hur man skriver, hur man lägger upp det kan det se allt från patetiskt till grymt imponerande ut. Jag då kommer vi osökt till nästa hake, hur mycket skall man hävda sig själv? Jag menar det en människa tycker är ok, tycker en annan är bottenlöst stöddigt och självuppfyllt. Så jag satsar på en lagom mitten imponerande stil vilket ju egentligen inte alls är min stil! Arghhhh vad svårt.

Sen kommer man till det jag hatar absolut mest. Den biten där man skall skriva om sig själv. "Jag är en enormt trevlig människa som kan allt ni vill att jag skall kunna och är värd dubbelt så mycket som ni hade tänkt ge mig, dessutom gillar jag att påta i trädgården och rädda sälar och tror på världs fred"-biten. Hur svårt är det på en skala att beskriva sig själv i positiva ordalag utan att låta varken stöddig eller räddhågsen?

Och till sist...väntan på svar!!! Känslan går att jämföras med att slita upp skjortan, spänna ut bröstkorgen och säga, "Stick in kniven, det går bra vart som helst, pröva under tredje revbenet på vänster sida vetja!".

Hua, och allt detta går jag igenom frivilligt, jag är nog inte riktigt klok. Jag har ju ett jobb och vet inte ens om vi skall stanna på ön! Kanske att det gömmer sig en ligen maschosist därinne, jag får nog göra lite soul searching tror jag.

7 comments:

Nini said...

Ja men jaaaaaaaaaaaaaaa!!! Och hur många gånger kan man egentligen skriva om ett jäkla CV!?! 7 miljarder ggr sist jag räknade =/
Å varje ggn blir det sämre, mer skrytigt och mer ljug.

*ryser på riktigt*

Lycka till i jobbsökandet. Du har mitt fulla mentala stöd. Jag kanske behöver ditt stöd om en månad...vi får se...

Grus said...

Skriva ett CV verkligen suger men det är ingenting mot det där personliga brevet, jag vrider mig i plågor varje gång jag tvingas göra det. Håll ut och lycka till.

systeryster said...

nini & grus Goa ni är, tack.

Dåcktor Erik said...

Skriva CV och brev...welcome to my world!

Jag skickar brev, ringer, söker, fixar med mitt CV och får artiga "tack, men nej tack" eller "vi har gått vidare med annan sökande" som svar. Men någon gång ska det väl bli ett ja...hoppas jag. :-)

systeryster said...
This comment has been removed by a blog administrator.
systeryster said...

erik stackars dig :/

*totalsympati*

Jag håller mina tummar för dig!

Dåcktor Erik said...

Tack!
Jo, det sista som man kan göra är ge upp. Men ibland ligger det nära till hands.