Wednesday, August 16, 2006

Pingvin

För några år sedan träffade jag en kille från ett krigshärjat europeiskt land. Han berättade för mig att han, hans syster och några vänner till dem hade suttit och spelat kort en eftermiddag. Plötsligt hörde de något som lät precis som en kula som studsar några gånger mellan betongväggar. Efer att försäkrat sig om att ingen var träffad, kom de överens om att det antagligen var något annat de hört, för ingen hade hört själva skottet. När de började spela kort igen upptäckte en av hans vänner att han hade ett kulhål rakt igenom ett av sina kort.
"Åh herregud!", sa jag. "Vad gjorde ni då?"
"Vi var ju tvugna att leta reda på en annan kortlek", svarade han helt allvarligt. "Det går ju inte att spela med hål igenom korten".

Jag antar att det blir så när man bor på ett ställe där kulorna ständigt viner runt öronen. Man blir härdad, tar var dag som den kommer och oroar sig för de saker man faktiskt kan kontrollera, som vilken kortlek man använder.

Samma kille hade försökt få in sin syster och sin moster till sverige i flera månader. Han kom själv som flykting, och hans familj skulle nu äntligen få komma som närstående. Han var helt lycklig när han sa till mig "Jag så glad så glad", han hejdade sig och sökte orden i sitt begränsade svenska ordföråd. "Jag är glad som en pingvin!", kom det till slut. Jag antar att det är en direkt översättning, men det är ingen tvekan om vad han menade. Pingviner ser faktiskt riktigt glada ut när man tänker efter.



adopt your own virtual pet!

No comments: