Thursday, August 24, 2006

Identitet

När yngsta sonen var tre år ville han ha en barbie till julklapp. Inget annat, bara en barbie. Pappan försökte allt för att så sonen att ändra sig, han talade om spännande vapen, och bilar med häftig lack, och dinosourie figurer som gick att morpha, men nix, det skulle vara en barbie. Pappan suckade lite, kunde inte förstå sonens intresse, och köpte honom en barbie docka till juklapp.

Dockan var jättefin med extra kläder och långt, silkeslent hår. Sonen blev så där lycklig som bara treåringar kan bli när han fick syn på kartongen genom julklappspappret. Paketet slets upp så snabbt att det yrde snören, papper och kartongbitar runt honom. Lika snabbt kom barbie ur sin lilla fina klänning. Treåringen fortsatte med underkläderna och snart var hon helt naken. Han vred av henne benen och armarna och började genast att körda "bil" med henne. Den enda solken i hans bägare var att hon bara hade bröst upptill så hon körde med en viss tilt.

De extra kläderna kom aldrig till användning, faktiskt inte ens de kläder hon kom med. Det enda sonen gjorde med sin barbie var att använda henne som bil, och han älskade sin barbie bil.

Pappan och jag låg i sängen den kvällen och diskuterade sonen och hans barbie intresse. Pappan var nöjd med att han valt att använda henne till bil och jag frågade varför. Pappans förklaring var att han i och för sig alltid planerat att uppfostra våra barn utan för mycket förutfattade könsroller, men att han var ändå glad att hans son inte "lekte med dockor".
"Men det gör han ju", skrattade jag. "Han har ju jätteroligt med barbie".
"Han använder henne som bil", svarade han. "Så det gills inte"

Ett par månader senare kom sonen gående nedför trappan ropandes på mig och pappan att komma och titta. Han var en syn i sin cowboyhatt och två skärp i kors över axlarna och midjan. I skärpen satt hela leksakslådans alla vapen. Det var svärd, pistoler, knivar, gevär och pilbågar nertryckta så tätt det gick.

Han hade också på sig mina nylonstrumpor och mina röda högklackade pumps.


"Jag ger upp", sa pappan den kvällen och log. "Det är ju ingen mening med att hålla fast i könsrollstänkande när man har en liten kille som så tydligt inte bryr sig utan istället gillar det han gillar och är den han är".

Och det håller jag helt med om.

4 comments:

Nini said...

Hahahaha! Guuuuud så sött!!

En liten crossdressing cowboy som leker med sin Barbie-bil...

Det blir spännande att se vad det blir för könspryl som han totalt kastar omkull nästa ggn...

En krigsmålning fast i rött & rosa?
En bomb som sprider blommor?

systeryster said...
This comment has been removed by a blog administrator.
systeryster said...

Han var verkligen ur söt. Och stolt som en tupp. Det var enormt svårt att hålla sig för skratt, men vi lyckades som tur är :) Vet du, din ide om en bomb som sprider rosor är så enormt mitt i prick beskrivning på min yngsta så det känns nästan som om du känner honom. Är du kanske lite synsk nini?

Nini said...

Det händer, det händer ;)