Friday, August 25, 2006

Meditera

Enligt Zen Buddismen skall man öva på att vara mer i tillfället. Leva nu inte sen. De flesta människor lever för nästa någonting, nästa lön, nästa semester, nästa helg. Buddismen säger att man blir lyckligare om man lever nu, i denna minuten. Om man till exempel sopar så skall man vara i sopandet. Man skall inte låta tankarn flyta ut och fantasierna ta över, man skall bara sopa.

Mitt problem är att jag tror att jag är för mycket Buddist i det fallet. När jag diskar så är det det jag tänker på, disken. Det är outhärdligt tråkigt kan jag meddela. Och då är det ändå roligt i förhållande till att dammsuga. Jag vågar inte ens nämna vad jag tycker om att vika tvätt.

För att nå detta tillstånd av varande skall man meditera mycket och ofta enligt Buddismen. Eftersom mitt problem mer är av motsatt art så undrar jag om det finns någon slags avmeditation. Någon kurs i hur man blir mindre i tillfället mer fluffig lixom. Det vore super bra med en kurs i hur man kan para sockor samtidigt som man fantiserar om nästa semester. Perfekt.

6 comments:

Anonymous said...

Ha ha och jag som tränar för fullt i att vara närvarande i nuet! Vi kanske kan dela upp det lite emellan oss? Tack för titten o välkomen in till mig!

systeryster said...

mie hittar du något sätt så delar jag gärna ut total närvaro mot lite fluff, absolut :)

Nini said...

Du kan få all the fluff you need av mig, min hjärna har för mkt av det =/
Jag kan inte koncentrera mig på en sak mer än 10 minuter.
Om jag viker tvätt tänker jag på hur jag vill göra om i vardagsrummet (där jag står å viker)
Om jag bäddar sängen funderar jag på hur mkt jag hatar H.R, projektledaren på Skanska som inte fixar min garderob.
När jag tittar på tv så har jag mentala bråk med min granne för att hon stampar i golvet.

Enda ggn jag är helt fokuserad är när jag sitter vid datorn...

Ms.Take said...

Fluff fluff?

Flu-flu-flu flufffluff? FLUFF!
*flinar*

systeryster said...

nini & manic-cow ni anar inte vilken enorm fördel ni har. Faktiskt!

Och vad flinar du för egentligen missie du är ju minst lika illa som jag <g>

Ms.Take said...

Samma, likadana - på ack så många sätt. Men visst kan jag drömma mig bort - just städande är fantastisk meditation.