Tuesday, August 15, 2006

Farliga djur

Förra veckan ute på min mammas sommarställe hörde jag plötsligt ett vrål bakom huset.
När jag i full fart rundade hörnet mötte jag min 18 åring med håret på ända och vilda ögon. Han kramade sin högra hand mot sitt bröst och hoppad upp och ner när han fick syn på mig. Han skrek att han blivit biten av ett djur, ett fasansfullt djur, ett enormt stort onskefullt djur. Här måste jag tillägga att för det första är min son 193 cm lång och vältränad, för det andra befann vi oss på en liten ö strax utanför Göteborg där så vitt jag vet det största mest fasansfulla vilda djuret är hare. Jag kunde alltså för mitt liv inte räkna ut vad det var för djur som vågat sig på honom. Sonen slutade hoppa och försökte så gott det gick att gömma sig bakom mig. Han pekade försiktigt över min axel i riktning mot hammocken och sa "Gå och titta mamma, den är säkert kvar, men akta dig, den är enorm".

Visserligen är jag inte vidare modig, men jag kunde inte se några djur alls, så jag bestämde mig för att trotsa faran. Som mamma är det ju dessutom min själklara uppgift att straffa allt och alla som skadar mina barn. Långsamt, beredd på att fly vid minsta tecken på rörelse, närmade jag mig mig hammocken. "Där uppe, där under", viskade sonen i mitt öra och pekade upp under taket på hammocken.

Det var en trollslända. Visserligen stor, men trots allt bara en trollslända. Jag skrattade så att jag fick tårar i ögonen. "Det är bara en insekt", sa jag mellan skrattattackerna. "Jag tror faktiskt inte ens att dom KAN bitas", fortsatte jag elakt och skrattade vidare. Sonen blev djupt förnärmad och gick. Halvägs in till huset ropade han över axeln till mig att han var övertygad om att den var giftig. "Du skall se att nu dör jag, och då får du allt äta upp ditt skratt", ropade han innan han försvann in i den trygga stugan.

För den oroliga kan jag upplysa om att min son lever än, och i en dödsmatch mellan min son och en trollslända är trots allt mina pengar på honom.

5 comments:

Nini said...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHHAAA!!
En trollslända!! Jag trodde det åtminstone var en broms!

Han kanske fick lite magisk smärta ;)

systeryster said...

niniheheh kanske det. Sanningen är nog den att han är ingen modig general när det handlar om djur, eller insekter :) Den yngre sonen har bestämt sig för att bli veterinär, det är bara ett litet aber, han är rädd för kor! Sheeeeesh, ungar nu för tiden <g>

Nini said...

Hahahahhaa rädd för kor!?! *asg*
Skicka båda dina kids till mig så släpper jag ut dom hemma hos min mamma.
Det finns kohagar runt huset, ett stall bredvid och insekter till förbannelse...

Se det som Boot Camp =)

Ms.Take said...

lol
men du, jag tror faktiskt att trollsländor kan bitas. De är rovdjur som äter mindre insekter...

systeryster said...

nini Ko-rädda sonen rider, och vi har hundar och han är inte ens rädd för farliga insekter som trollslädor :) Fobin gäller enbart kor. Helmysko faktiskt. Så vitt jag vet har det aldrig hänt någon ko relaterad hemskhet. Vad gäller äldre sonen kanske jag tar dig på ditt ord och skickar honom :)

mt Och jag som trodde att alla trollsländor bara flög omkring och myste och hade sex. Jag trodde att de hade gjort allt sitt ätande och dödande när de var larver. Jaha där dog den mysiga visionen <g>