Wednesday, October 04, 2006

Den som söker skall finna

Jag har helt klart varit bortslarvad i en flyttkartong sista månaden. Varje lunch har jag surfat på lägenheter, hus, skolor och stall i London. Bostadsmarknaden är så enormt snabb i London att det man kan hitta på nätet är antingen redan taget, eller omöjligt att bo i. Enda möjligheten var att åka dit, och tjata så mycket på det lokala mäklarna att de till slut slänger en lägenhet på en.

I fredags tog vi tjuren vid hornen och åkte helt enkelt dit. Äldsta sonen överaskade oss med att dyka upp från Manchester senare på kvällen. Tidigt lördag morgon satte vi våran tjat plan i verket. Vi hade bestämt att 13-åringen skulle gå i skola i Barnes som ligger i SW 13, så vi började i Hammersmith. Planen var att få en känsla för området så vi gick överallt. Lördag eftermiddag hade vi promenerat från Hammersmith station, hela vägen till Chiswick, rakt igenom Chiswick och hela vägen tillbaka till Hammersmith station. Jag vet inte hur långt det är, men jag kan lova att det kändes som åtminstone 3 mil. Mäklarfirmorna ligger tätt så vi måste ha pratat med minst 15 olika. Både Hammersmith och Chiswick är fint, väldigt londonigt och jag skulle inte ha något emot att bo där.

Vid fyra tiden bestämde vi oss för att gå över bron från Hammersmith in i Barnes för att titta på yngsta sonens skola. Bron är en liten kort bro, och plötsligt utan förvarning var vi inne i en liten småstad. Jag kan inte beskriva det på något annat sätt. Vi gick från den otroligt "busy" Hammersmith station, runt hörnet över bron och in en en småstad. Husen är annorlunda, det finns massvis med gröna områden. Torg snarare än köpgator och hela Barnes är lixom inringat av the Thames River.

Vi bestämde med en gång att det var där vi ville bo. Det visade sig ju naturligvis att fler än vi tycker att Barnes är fint, så det är ganska dyrt, eller rätt så dyrt, eller kollosalt dyrt, eller ok, jag erkänner ... helt sjuka priser! Jag har kommit på att man kan bli dyrblind på samma sätt som man kan bli fartblind. När vi på måndag eftermiddag stog i en tre rummare i norra Barnes och mäklaren sa att hyran var endast £2.300/månad så tittade jag och min man på varann och sa "Va billigt, vilken tur vi har". Det värsta är att vi menade det. Det var ett jättebra pris, men billigt vet i tusan om man kan kalla det.

Så nu har vi skola till sonen, bostad till oss allihop och stall till hästen. Jag är otroligt lättad och totalt slut.

På tal om livets cirklar, när vi på måndagen var och hälsade på i skolan som yngsta sonen skall gå i så kom en kille springande. Han presenterade sig och det visade sig att han och yngsta sonen gick i nollan och ettan tillsammans. Undrar hur stor sannolikheten var för det mötet???

3 comments:

Anonymous said...

Billigt!?!?!
Tycker ni att 31429.50:- i månaden är billigt!!

Du har blivit fartblind, hyresblind, pundblind och alldeles...alldeles...Londonsk!!!

Jag är lite avis på er för att ni ska bo i London, men jag vill inte flytta på ett bra tag.

Skönt att du är tillbaks oxå!

Ms.Take said...

Hon är tillbaks. Weee. Hon är tillbaks!
*dansar runt*

helt sjukt osannolikt. Vi pratar alltså om en grabb som sonen gick i skolan med i Sverige, innan första flytten. Korrekt?

YRVEZ = yrväder = systeryster

systeryster said...

nini ja jag vet, visst är det sjukt. Men det var faktiskt billigt, om man definierar dyrt och billigt som en relativ enhet jämfört med andra liknande lägenheter i området, men svindyrt om man definierar ordet som mängd av pengar :)

mt jepp, en kille som han gick i nollan, ettan och halva tvåan med i Göteborg. Whats the odds?? Sonen är super lycklig. Det är en stor skillnad att börja en helt ny klass, eller börja en klass där man känner en av killarna väl. Och eftersom han är lycklig, så är mamman lycklig :)