Friday, September 08, 2006

Stavning

Till alla er som tråkar mig för att jag stavar dåligt.

En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plessarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskvätrena i orden kommer. Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller! Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som helhet.


Så det så!

Här är den ursprungliga engelska texten.

Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

5 comments:

Anonymous said...

Det är ganska häftigt att vår hjärna kan pussla om bokstäverna så att vi kan läsa en stor del av texten innan vi märker att det är felstavat.

systeryster said...

rumbaqueen Jag tycker det är otroligt häftigt. Hjärnan är fantastiskt kreativ.

Nini said...

I love the brain!! :)

Med en mamma som är dyslespisk så har jag lärt mig tidigt att allt går att läsa...

Babushka said...

jag tror inte du stavar dåligt, jag tror att du gör som jag. Skriver fort och är för lat för att läsa igenom.

Tangentbordet hinner liksom inte riktigt med mina supernabba tryck.
=D

Andreas said...

Fast det är faktiskt "bara" den första och den sista bokstaven som behöver stå rätt... =)